Arbejdsspørgsmål til teksten "Pernille" af Herman Bang
- Lav en tidslinje over tekstens handlingsforløb.
- Hun gøre klar til karneval
- Hun er hos William og FANNY
- Hun er til karneval
- Hun møder Hr. Herløv
- De snakker natten lang
- Hun kommer hjem
- Hun tænker over tingene
- Hun får brevet
- Hun bliver knust
- Lav en karakteristik af tekstens genre.
- Hvad får vi at vide om personerne? Og hvem giver os denne viden? (fortæller).
- Der er skiftende synsvinkler i teksten. Find de steder i teksten hvor synsvinklen skifter og beskriv, hvad dette gør ved teksten.
- Der er meget direkte tale i teksten, men pauserne ind imellem er også vigtige. Find nogle eksempler i teksten, som I finder vigtige, og forklar hvad der sker samt hvad det gør ved teksten.
- Hvilket formål har brugen af dæknavnet Pernille i stedet for Marie? Hvad kunne hensigten med dette være? - begrund!
- Teksten omhandler temaet kærlighed. Hvordan kommer temaet til udtryk i teksten? Hvilken type kærlighed skildres i teksten? Og hvornår går det op for læseren, at det er denne type kærlighed?
- Nedenfor ser I billedet "Regnfulde augustdage". Er der nogen ligheder mellem billedets tematik og teksten "Pernille"? Diskuter og begrund! Vurder om billedet kan bruges som illustration til teksten slutning? Ender det sådan for Pernille?
Novelle,
for der er få personer, kort tid, og korte sætninger
Der er en 3. persons fortæller. Pernille/Marie:
havde troet karneval var noget andet.
Hun havde små sko på og en kjole.
Hr.
Herløv: han syntes at Pernille//Marie var et forår, uberørt og frisk, yndig og
fortryllende.
I teksten hører man både Pernille/Maries tanker og Hr. Herløvs
tanker. Til festen hører man, fx hvad de tænker om hinanden. Når man hører
forskellige tanker, og synsvinkler bliver teksten dybere og mere spændende.
Der er lange pauser i teksten, blandt andet er der en i starten
af historien, hvor man hører om Pernille/Maries tanker om et karneval og om,
hvor meget hun glæder sig. Pausen i starten er en meget god måde at indlede
historien på, fordi man får et godt billede af, hvad teksten handler om. I
midten af historien er der en pause, hvor man både hører Pernille/Maries
tanker og Hr. Herløvs tanker om hinanden. Denne pause understøtter også meget
godt tekstens tema, som er kærlighed.
Hun
kalder den person hun er klædt ud som for Pernille, hun er klædt ud til
karnevallet. Hun ændre sig til den fest, og for ændre sig fuldstændigt bliver
hun nødt til at ændre navn.
Det er
håbløs kærlighed. Det kommer til udtryk
da hun beskriver sin mavefornemmelser omkring Hr. Herløv, det er håbløst fordi
han er hendes lærer, og han vil ikke have noget med hede at gøre efter.
Hun
sidder alene, uden Hr. Herløv, og kigger tomt ud i regnvejret. Hun føler sig
alene. Det kan ikke bruges til illustration, eftersom historien ikke omhandler
en hund og kvinde sammen på noget tidspunkt.
Hej Team "Love Blog"
SvarSletGode korte svar jeg synes ikke, at det gør noget med de korte svar. De er meget velformulerede og i får budskabet ud på få linjer.
Kommentar skrevet af Oliver K fra "The Champions/Team 2"
Hej team Love Blog
SvarSletJeg synes, at I har skrevet nogle gode og præcise svar, og udeladt alt der ikke er væsentligt i forhold til opgaven. I opgave 1, 7, 8 og 9 har i skrevet hun i stedet for Marie. Derfor bliver det lidt forvirrende og forstå.
Fra team 3
Hej team 3.
SvarSletI har formået at lave nogle meget korte og præcise besvarelse på spørgsmålene, hvilket er ganske godt med den tid, som I har haft til rådighed. Til en anden gang, når I skal arbejde med en tekst, vil det være fint, hvis I kan finde eksempler i teksten, der kan underbygge jeres besvarelser.
- Ann-Sofie
hej team love blog.
SvarSletjeg synes at i har lavet nogle gode præcise besvarelse. korte men gode, jeg kan godt lide at, i kun har taget højt for det aller vigtigste. jeg synes i mangler nogle eksempler som kan understøtte nogle af jeres besvarelser.
- team 1